Een school vol mogelijkheden

op RSG 't Rijks staan medewerkers n leerlingen van uiteenlopende wereldbeschouwingen, godsdienstenen politieke overtuigingen in nauw contact met elkaar. Centraal staat de ontwikkeling van talent, maar ook van een blik die verder reikt dan stads- of landsgrenzen. We bieden eigentijds en hoogwaardig onderwijs met verdieping in kunst en cultuur, sport en beweging, wetenschap en techniek - en een waardevol diploma als resultaat.
't Rijks is uitstekend georganiseerd , beschikt over een breed pakket aan zorgvoorzieningen en biedt leerlingen en medewerkers een aangename en veilige omgeving waarin aandacht is voor iedereen.

Onze verhalen

‘Collega’s zijn hier werkelijk begaan met elkaar’
Sabine Lems, HR adviseur

Sabine Lems verruilde zo'n 10 jaar geleden haar werk in de commerciële wereld voor een baan op ‘t Rijks. Het was tijd om haar kennis en ervaring op een andere manier in te zetten en een grotere maatschappelijke bijdrage te leveren. De oud-leerling heeft als HR-adviseur nu een heel andere relatie met het personeel van ‘haar’ school.

In haar functie is Sabine betrokken bij het strategisch personeelsbeleid en de werving en selectie van medewerkers. Ook adviseert ze over het verzuimbeleid. Een veelzijdige baan waarbij het altijd draait om mensen met veel leuke, maar ook minder leuke zaken, zoals een uitdiensttreding, ziekte of vertrouwenskwestie.

De keuze voor ‘t Rijks had voor Sabine deels te maken met de ambitie van de school om kwalitatief en goed onderwijs te bieden. “Ik zie bij collega’s echt een passie voor het onderwijs, dat vind ik mooi. Er werken hier ongeveer 250 mensen, maar door de kleinschalige opzet voelt dat niet zo. Het sociale karakter van de school zorgt ervoor dat we een fijn team zijn, waar ik heel graag onderdeel van uitmaak.”

Verbondenheid

In haar rol zorgt Sabine voor een zachte landing en een warm welkom voor alle nieuwe medewerkers. Hoe dat eruit ziet? “Nieuwe medewerkers krijgen altijd een introductie aangeboden, inclusief coaching. Daarbij werken we met een startweek. De eerste twee dagen van het nieuwe schooljaar wordt er nog geen les gegeven. Dan bieden we iedereen de mogelijkheid om samen op te starten, de systemen te verkennen en nieuwe collega’s te ontmoeten. Zo faciliteren we een gezamenlijke lunch en op vrijdag stoppen de lessen op tijd en sluiten we de week met een interactieve middag en een borrel. Door deze startweek zo in te richten, voelt iedereen zich al vanaf het begin weer verbonden met elkaar.”

Samen schouders eronder

Het teamgevoel onder de collega’s van ‘t Rijks is groot en prettig. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de jaarlijkse open dagen. “Tijdens deze dagen laten we zien wie we zijn en wat we in huis hebben. We willen de toekomstige leerlingen een goede indruk geven van onze mooie school. Iedereen helpt vol enthousiasme mee om zo veel mogelijk nieuwe leerlingen voor onze school te laten kiezen. Dat is dit jaar meer dan goed gegaan met een groot aantal aanmeldingen. Deze tijd van het jaar is voor mij persoonlijk erg druk, want ik moet er ook voor zorgen dat we voldoende personeel hebben om die groei mogelijk te maken. Dat resultaat maakt trots. Op m’n eigen inzet, maar zeker ook op die van mijn collega’s!”

‘De mogelijkheden op deze school zijn eindeloos’
Harold Dam, docent Biologie

Harold Dam uit Bergen op Zoom wist al op jonge leeftijd dat hij later voor de klas wilde staan. Het feit dat je deel uitmaakt van een belangrijke fase in iemands leven, is wat hij zo mooi vindt aan dit vak. Twee jaar geleden koos Harold bewust voor RSG ‘t Rijks als ‘zijn’ ideale school.

Docent zijn op een middelbare school: voor Harold staat het voor veel meer dan alleen maar lesgeven. “Wat mij het meeste aantrekt in een baan als docent is het contact en de band die je opbouwt met de leerlingen. Als docent en als mentor kun je soms het verschil maken bij een individuele leerling. Niemand is zo leergierig als een kind, al weten ze dat soms goed te camoufleren. Alle energie en enthousiasme die je in je lessen stopt worden uiteindelijk beloond met waardering.” Om tot die band te komen, zorgt Harold ervoor dat de jongeren plezier hebben in zijn biologielessen. “Bijvoorbeeld door toffe powerpoints te maken. Of een quizje te doen. Ook heb ik op YouTube mijn eigen kanaal, BioDam, waar ik lessen en trainingen voor ze plaats. Je kan het werken met deze doelgroep heel creatief invullen. Dat maakt dit werk zo leuk!”

Verdiepen in de praktijk

Al langere tijd had Harold RSG ‘t Rijks op het oog. “Tegen de HR-medewerkster, die ik persoonlijk kende, zei ik regelmatig: ‘Geef me alsjeblieft een seintje wanneer er een vacature vrijkomt’. De school staat goed aangeschreven en de medewerkers en leerlingen die ik erover sprak waren stuk voor stuk enthousiast. Nu ik er zelf werk, kan ik hun positiviteit beamen: deze school heeft oprecht veel moois te bieden.” Met plezier kijkt Harold terug op de afgelopen twee jaar. “Ik vond het programma voor nieuwe docenten erg succesvol. Of je nu een ervaren docent bent of vers van de opleiding komt, je wordt niet zomaar in het diepe gegooid maar krijgt goede begeleiding. Dit vergroot zeker je kansen als startend docent binnen de school.”

Voor Harold springt ‘zijn’ school eruit als het gaat om de eindeloze mogelijkheden. “Naast de reguliere lessen kunnen leerlingen hier kiezen voor verdieping, plusrichtingen noemen we dat hier, bijvoorbeeld in de Sportklas, de Cultuurklas of Technologie & Toepassing (T&T). Leerlingen die kiezen voor T&T gaan in de praktijk aan de slag in de richtingen techniek, zorg & welzijn en economie. Zo kwamen zij onlangs in contact met verpleegkundigen van het Bravis ziekenhuis om daar kennis op te doen. Dat soort dingen zijn ontzettend waardevol.”

Ruimte om te leren

Ook medewerkers kunnen zich blijven ontwikkelen. “Er is volop ruimte voor scholing. Dit jaar volgde ik een reanimatiecursus, die ik aansluitend zelf mocht geven aan mijn leerlingen. Zij kregen een certificaat, wat goed van pas kan komen bij een vervolgstudie.” Of Harold nog ambities heeft? Lachend: “Hier nog heel wat jaren blijven, want ik ben nog lang niet uitgekeken op ‘t Rijks als werkgever. De sfeer tussen collega’s is ontzettend goed. Veel mensen kennen ‘t Rijks van de geweldige schoolfeesten, maar de personeelsfeesten doen daar niet voor onder!”

foto-Leon-de-Rond

‘Hier loop je nooit alleen, maar altijd samen’
Leon de Rond, rector/bestuurder

Een klein dorp waar alles een vaste plek heeft. Een dorp dat voelt als een grote familie. Zo omschrijft Leon de Rond, rector van RSG ‘t Rijks, de school waaraan hij leiding geeft. Hoe het is om hier te werken? Hij vertelt er graag over!

Dik 21 jaar geleden stapte Leon voor het eerst de school binnen, waaraan hij al snel verknocht raakte. Want ‘t Rijks is een bijzondere school, weet hij inmiddels als geen ander. “Er is hier veel dynamiek, elke dag gebeurt er wel iets speciaals. Denk aan een presentatie van het Technasium, een bezoek van mensen uit het bedrijfsleven, een stunt voor en door leerlingen, concerten in het theater van de school en zo kan ik nog wel even doorgaan. Tegelijkertijd is er rust, omdat alles zo goed geregeld is. Rust in de lessen, in de gangen. Ouders en nieuwe medewerkers zijn daar vaak verbaasd over, ze verwachten dat niet van zo’n grote school.”

Er zijn voor elkaar

Een van de mooiste dingen van ‘zijn’ school vindt Leon de betrokkenheid van leerlingen en medewerkers. “Een mooi voorbeeld hiervan is de cultuurmiddag die we onlangs organiseerden voor de groepen 8 uit de regio. Er kwamen twee keer zoveel leerlingen op af als we vooraf dachten. Toen een kwartier voor de start de muziekdocent uitviel vanwege privé-omstandigheden, vloog de concierge in, die ook ‘iets met muziek kon’. Samen met een leerling stapte hij het podium op. En zo werd een probleem van een collega meteen opgevangen en opgelost. Dat vind ik prachtig om te zien. We zijn er echt voor elkaar. Ook bij langdurige uitval helpen we elkaar, zodat je bij terugkeer niet mijlenver achterloopt. Collega’s nemen het op deze school echt voor elkaar op. Heel bijzonder, en echt iets wat ik koester.”

Ruimte voor groei

Volgens De Rond is ‘t Rijks ook een plek voor groei. “Collega’s kunnen hier binnenkomen als conciërge en eindigen als leerkracht. Wij stimuleren elke vorm van persoonlijke ontwikkeling. Medewerkers mogen aangeven waarin ze zich willen ontwikkelen, en als het past bij de school zorgen we voor een financiële vergoeding. Daarnaast is er altijd ruimte voor coaching. Zowel individueel als in groepsverband. Gaat de communicatie met een collega niet zo lekker? Dat laten we dan niet doorsuddren, maar gaan samen met een coach om de tafel om te kijken waar verbetering mogelijk is. Goede onderlinge samenwerking vinden we hier heel belangrijk. Graag geven we alle collega’s het gevoel dat ze nooit alleen door de school lopen, maar altijd samen. Ik zeg altijd maar: als het goed gaat met de leraar, gaat het goed met de leerling. Die zorg voor elkaar vinden wij heel belangrijk.”

Werken bij Lees meer
Solliciteren Lees meer